Fortsätt till huvudinnehåll

Today...

Fan.

Sen den dagen på spårvagnen när jag fick reda på att Michael skulle flytta så har jag vetat om att det skulle bli jobbigt. Men att det skulle bli så här jobbigt det hade jag ingen aning om. Jag har ett sår på min hand för att jag inte ville gråta i kyrkan. Jag körde in nageln djupt i handen. Men när jag tog emot nattvarden så brast det iaf. Han la handen på mitt huvud och jag kunde inte hålla tillbaka tårarna. Men jag tryckte in nageln hårdare i handen. Jag tackade och ställde mig upp och gick långsamt därifrån. Senare sa Philip att man kunde se hur ledsen jag var och hur nära jag hade till tårarna. Jag gick ostadigt och såg helt sammanbiten ut. Sanningen är att jag fick koncentrera mig det fullaste för att gå utan att gråta ner till min plats. Där satt jag och tryckte in nageln i handen. Tills Leif började prata. Då brast det igen. Linda såg mig, som alltid, och gav mig en pappersnäsduk. Sen gick Michael ut i processionen och han såg mig också men jag vände bort blicken. Jag var inte redo att möta hans blick ännu. Maria kom fram och kramade mig och kallade mig det där nya lilla namnet hon har kommit på, Lillstumpan. Wtf?!
David kramade mig också. Jag vet inte hur men jag lyckades på nåt sätt dölja sorgen. Tårarna blänkte fortfarande på mina kinder men jag log. Jag log stort och ärligt och på något sätt så lyckades jag dölja hur jag i själva verket mådde. Jag skulle kramat Michael och sagt att hans predikan var underbart bra men jag kände att jag inte orkade. Jag kunde ta det senare men just för tillfället behövde jag vara själv. Så jag tog min hjälm och åkte. Utan vidare.

I församlingshemmet kunde jag lugna mig lite. Jag satt och åt med vänner. Jag tänkte inte så mycket på varför vi var där egentligen. Sen är alla talen började så var det nära på att brista igen. Maria gick fram till Leif och sa att hon och jag ville säga några ord senare. Vi höll oss alla lugna tills de sjöng deras egna version av Du vet väl om att du är Värdefull. Då fick jag tårar i ögonen. Jag tittade mig omkring och såg att både Maria och Angelica hade tårar i ögonen med. Jag fick blunda hårt och andas djupt och sen öppna ögonen och skojja bort det. Sen såg jag att Michael hade svårt att hålla tårarna borta också. Jag började darra lite smått. Sen var det våran tur att gå upp. Jag gick fram till en målad bild av Michael, tog upp micen och pekade på ett hårstrå som stack upp.

Jag ville bara påpeka att den här hårtesen är väldigt bra och den stämmer väldigt mycket. För Michael är den enda jag känner med så kort hår som kan ha det rufsigt.
Maria: Jaa du Michael, kommer du ihåg när vi träffades första gången? Du och jag och Mos? Det har vi aldrig glömt och jaa vi ville bara säga att
båda: du är den bästa lastbilschauffören i världen.

Sen kramade vi honom och när han kramade mig så sa han "Lilla Mos" och pussade mig på kinden. Han höll kvar lite extra innan han släppte och lät mig gå till min plats. Jag gick därifrån, skakandes i hela kroppen och med tårarna rinnande ner för mina kinder. jag satte mig ner och skrattade lite lätt när Philip tittade på mig. Jag såg Maria i ögonen och höll upp min hand, den skakade. Jag darrade i hela kroppen och jag kunde inte stilla mig. Men den här gången försökte jag inte trycka tillbaka tårarna, jag lät dom rinna. När Michael hade tackat alla, gick han fram till mig, kramade mig hårt och länge och sa "Livet är förändring." Han log och torkade bort en tår från min kind. När jag kramade honom senare sa han samma sak "Livet är förändring. Men det är upp till dig att avgöra om det är bra eller dålig förändring." Jag sa "Michael du är så jobbig, du får mig att gråta hela tiden!"
"Och det är därför du älskar mig Mos"

Ja det gör jag, av hela mitt hjärta. 7 år har gått och du är fortfarande den som förstår mig bäst. Jag älskar dig Michael och jag kommer sakna dig så sjukt mycket. Björlanda är inte detsamma utan dig.

Du är underbar, Du är fantastisk, Du är älskad, Du är unik.

Kommentarer

Anonym sa…
aaw! man förstår verkligen hur mycket han betyder för dig!! jag börja nästan själv börja gråta när jag läste detta!!!
Anonym sa…
åh mos, jag försöker fortfarande lägga tankarna bakom mig att han snart kommer försvinna och jag tror inte jag har fattat riktigt än. men nu får du mig att gråta med den här texten. och även om jag inte förstår dig till 100% så är du en av dom få som ligger nära intill mitt hjärta och jag finns även här om det brhövs <3
Anonym sa…
Man förstår verkligen hur mycket han betyder för dig!!
jag börja nästan själv att gråta när jag läste det här!
Anonym sa…
jag önskar att vi var kvar på erat lilla tal.

Populära inlägg i den här bloggen

Nu har jag bara mamma kvar. Pappa har somnat in. Kan ni berätta hur man gråter utan tårar? Det kommer inga tårar längre. Men jag har känslan kvar. Pappa skulle i år bli 68 år. Så han blev 67,5 år gammal. Jag saknar honom mycket </3
Hejsan! Nu är min faster Ann här. Hon har varit här i 5 dagar och ska åka hem idag. Vi har varit på backaplan och frölunda torg i helgen. Jag har köpt mycket. Nya skor, ett linne, målarfärg att måla på kläder med, ny nässpray, yoghurt, en ny papperskorg, en ny deo. Det kanske är mer. Snart kommer Thomas ut med sushi. Mmm jag älskar sushi. Med avokado och lax. Det kommer att bli gott. Han har med sig Karin och Ellis. Hon har inte blivit så gammal än så hon kan titta på allt hon är nyfiken på. Som Alvin. Haha när han har varit här är mamma alltid trött. Nu, om jag hinner, ska jag måla. På mitt linne. Det ska vara ett linne med en groda på och så ska det stå MOS. Mitt favoritdjur och mitt smeknamn. Hoppas den blir bra. Imorgon ska jag baka. Cupcakes efter mitt kladdkakerecept. Chokladmuffins med vit chokladglasyr. Vi får se om det blir gott. Kramiz
Hej alla! I veckan ska jag börja passen på Eriksberg. Där jobbar en av mina gamla arbetsterapeuter. Jag ska ha gångpass och handpass där. Men inte på silversmidet. Det har jag fortfarande på Dalheimers. Där håller jag nu på med något hemligt. Hähä nu blev ni nyfikna, va? Jag berättar efter mammas födelsedag. Hähä det är en present till henne. *Gnider händerna mot varann.* Igår gjorde jag soppa och kaka. Det blev gott. Soppan är jordärtskockssoppa. Det är lite vitt vin i. Sen gjorde jag kardemummakaka. Jag hade mycket kardemumma i. Det står 2 tsk kardemumma, men jag höftade. Jag brukar alltid göra det med kryddor. Ska man helt följa receptet så blir det fel. Men igår, när smeten var klar, tog Anders 2 skedar och tyckte att det var onödigt att baka den. Han tyckte att vi skulle ha kvar den som smet, och äta upp den som smet. Tokigt! Idag, om jag hinner, ska jag göra en annan kaka. En kladdkaka med rom i. Eller så ska jag göra en annan soppa. Rostad paprikasoppa. Jag har gjort det en gån